חיה גולן
  • עמוד בית
  • בלוג
  • גלריות
  • סדנאות
  • אודות
  • צור קשר
  • עמוד בית
  • בלוג
  • גלריות
  • סדנאות
  • אודות
  • צור קשר
רמדאן ברהט. איפטאר ופייטה
ראשי » בלוג » רמדאן ברהט. איפטאר ופייטה

רמדאן ברהט. איפטאר ופייטה

9 ביוני 2018 21:21 13 תגובות חיה גולן

אני מתחילה מהסוף

בסוף מאי התארחנו, כמה בלוגרים ועיתונאים ברהט, העיר הבדואית היחידה בארץ, במסגרת לילות הרמדאן ובאירוח "קסם המדבר". כמעט סוף הסיור, רגעים אחרונים של הביקור בבית משפחתה של ג'אמאלת ברהט אחרי ארוחת האיפטאר אליה הוזמנו כאורחים. בחצר הגדולה והמוארת בחגיגיות נפתח שולחן מלא בכל טוב עבורנו האורחים, והמשפחה אכלה בחדר פנימי. תוך כדי שאנחנו סועדים ג'אמאלת, אשה יפה ומרשימה, מספרת לנו את סיפור חייה ויציאתה לעצמאות. היא מספרת על ילדותה כאחת מתוך 28 ילדים, על נישואיה והלידות שלה, ובמיוחד היא מרחיבה את הסיפור על לידתו של הבן הקטן, עבד-אל-רחמן, שנולד עם מחלה קשה וחולשת שרירים. היא מספרת על ההסתרה והגילוי, ועל אהבת המשפחה ועל איך דחף אותה המצב החדש לחפש מקור הכנסה.

מאחוריה, פיזית וריגשית עומד בעלה. נותן גיבוי ליציאה לעצמאות, לפתיחת הבית והלב בפני זרים. לא מובן מאליו בחברה הזאת, בסיטואציה הזאת, בזמנים האלה. ה"אחר" האולטימטיבי… אשה, בחברה הבדואית, מגזר מוזנח בתוך החברה הישראלית ובתוך המדינה הישראלית ועוד אמא לילד עם צרכים מיוחדים – כמה מחסומים היא היתה צריכה לעבור בכדי להפוך להיות עמוד התווך של משפחתה.

כשהיא מסיימת את הסיפור ואנחנו כבר קמים אל שולחן הקינוחים ומוצרי הקוסמטיקה שלה, הבן הגדול מוציא מהחדר הפנימי בו המשפחה אכלה את האיפטר,את עבד אל רחמן בן ה8.5, אוסף אותו מתוך כסא הגלגלים שלו אל תוך זרועותיו החסונות ונושא אותו לצילום משותף.

פייטה, אך רחמים אין פה

חיוך ענק נסוך על פניו של הילד הנכה, חיוך שמקבל הד בפניה של אמו. אהבה גדולה שנמסכת מן האינטימיות המשפחתית אל החצר כולה. האורות שמאירים את החצר נראים בתצלום כאילו מונים את הנשמות המאירות שצולמו.

הייתי שבויה בסיפור ובהתבוננות  במשפחה המקסימה. אני לא כל כך אוהבת צילומים מבויימים, כך שלא התאמצתי למצוא את נקודת המבט המושלמת, ורק כשחזרתי הביתה והתיישבתי מול התמונות הצטערתי על כך. "פייטה" קפצה אלי מתוך התמונות הבודדות האלו.

פייטה חצובה באבן לבנה

פייטה ("רחמים" באיטלקית) היא שם כולל ליצירות אמנות שנושאן הוא הצגת מרים, אם ישו, המערסלת את בנה  המת, לאחר שהורד מהצלב. זה נושא בסיסי באמנות הנוצרית והפייטה המפורסמת מכולן וזו שאינסוף יצירות אמנות אחרות מתייחסות אליה – היא זו של מיכלאנג'לו מ 1499. הפסל המרהיב חצוב כולו משיש לבן ומוצב בכנסיית סנט פטרוס, שבקריית הוותיקן, בעיר רומא.

למרות היותו חצוב באבן, כל כולו אומר חמלה, צער ואבל של אשה על בנה המת.

כאמור, אין ספור יצירות התייחסו ליצירה האייקונית הזאת כהשראה, בכל תחומי האמנות – פיסול, ציור, תיאטרון וכמובן צילום.

פייטה בשחור ולבן, הדפסת כסף

אחד הצילומים המפורסמים ביותר באמנות הישראלית בהקשר זה, הוא צילומו של מיכה קירשנר מ 1988, עיישה אל קורד

הצילום מתאר אם פלשתינית ממחנה הפליטים חאן יונס, שמחזיקה בחיקה תינוקת שנפצעה בעינה. הצילום נעשה בתקופת האינתיפאדה הראשונה וכשאני מתבוננת בו, הכאב והצער מציפים וחונקים. אין תקווה בתמונה הזאת. שחור ולבן קונטרסטים שמביעים את כל הרבדים של תסכול, צער וכאב שניתן למצוא בסיפורי הסכסוך הישראלי-פלשתיני, כולל הצער והכאב על השימוש הציני בנשים ובילדים כנשק.  ואם זה לא מספיק קירשנר מעמיס על התמונה גם את דאגת כל האמהות כולן לפרי בטנן. וגם פה – זה ה"אחר" האולטמטיבי שהופך לאייקון, לסמל. גם אשה, גם מוסלמית. גם פלשתינית. גם פליטה. חצי פנים ושתי כפות ידיים מספיקות כדי להביע את כל זה.

בניגוד למשמעות הרגילה של הפייטה בשפת הדיבור ובאמנות כסימבול לאבל האם על בנה המת, בתמונת משפחתה של ג'אמאלת קפצה אלי הצורה, הדרך בה הילד מוחזק כדי לתת תמיכה לגופו הרופס. הרגש אחר לגמרי.

עוצמה קבוצתית, משפחתית, עוצמה של חיבור נשמתי, אהבה ושליחות. סיפור אחד של משפחה אחת שחוצה את כל הגבולות שהחברה והסיטואציה המורכבת הציבו בפניה. השראה.

ג'אמאלת, אשה של הבעה בצבעים, במילים ובתנועות ידיים

ומה היה בהתחלה ?

חרוזי הזכוכית של מוחמאד, אלהאם המדריכה שלנו (באמצע), ג'ולייט שהכינה לנו קטאייף (משמאל)

היו עוד המון חוויות ביום הזה, מביקור בחנות התבלינים שליד השוק, דרך השוק החצי נטוש (שעות הצהריים של יום רמדאן, כולם כבר סוגרים והולכים הביתה לנוח לפני הארוחה), דוכני הממתקים, הסיור ברחבי העיר הישנה והחדשה והביקורים החווייתיים אצל ג'ולייט המקסימה ואצל מוחמד, אמן הזכוכית.

אנשים חמים, פתוחים, לבביים, שחיים בעיר נחשלת. אולי בזכותם ובזכות עוד כאלה, רהט תתעורר להיות מקום שמושך אליו תיירות ושפע.

בהחלט מקום לחזור אליו ולחקור אותו עוד.


ומה דעתכם? מה זה עבורכם פייטה? איך אתם רואים את "האחר" ? איפה אתם מרגישים "אחרים" ? אשמח לשמוע ועוד יותר אשמח לראות את תשובותיכם בצילומים. 🙂


הסיור נערך בחסות "קסם המדבר" ועירית רהט.

 

 

13 תגובות
  1. נתלי תמיר 10 ביוני 2018 בשעה 6:03 הגב

    חיה את החיים אהובה ורגישה שאת. אחד הפוסטים שלך! הכנסת פה את ההתבוננות הרגישה והאנושית שלך דרך הידע והאומנות שאת מומחית בה. היה מרתק ומעודד!

    • חיה גולן 11 ביוני 2018 בשעה 7:20 הגב

      תודה רבה יקירתי. איזה כיף שאת תמיד פה לעודד ולפרגן

  2. טלי איציק גרופית 11 ביוני 2018 בשעה 6:21 הגב

    פוסט עם המון רגש וידע . מרתק ביותר. כייף שהתוודעתי לבלוג שלך.

    • חיה גולן 11 ביוני 2018 בשעה 7:19 הגב

      כיף לשמוע. ברוכה הבאה 😄

  3. טלי איציק גרופית 11 ביוני 2018 בשעה 6:21 הגב

    פוסט עם המון רגש וידע . מרתק ביותר. כייף שהתוודעתי לבלוג שלך.

  4. דנה סתוי 11 ביוני 2018 בשעה 7:16 הגב

    חיה את מחיה את הרגע…חיכיתי לקרוא את זווית שלך מתוך סקרנות לאחר שיחת האוטובוס שלנו .
    והצלחת ללכוד את הרגע בעדינות ובירידה לפרטי פרטים.
    נהדרת וכותבת נפלא.

    • חיה גולן 11 ביוני 2018 בשעה 7:19 הגב

      תודה רבה דנה
      שמחתי להכירך,
      ואני שמחה לא פחות שבאת לבקר 😊

  5. אושרה 11 ביוני 2018 בשעה 18:54 הגב

    פוסט מרתק.
    אהבתי את התמונות, שיוצרות אף הן כמו חיבור לאמנות ולמרקמים שחווית.
    כל אחד מאיתנו הוא קצת אחר; תלוי הקשר, תלוי תרבות, תלוי מקום.
    תודה על נקודת המבט שלך!

  6. יונית צוק 13 ביוני 2018 בשעה 14:32 הגב

    כמה כמה שלמדתי מהפוסט הזה. על נשים, על חוזקות ועל אמנות. תודה על המבט המיוחד שלך על העולם הזה. תודה

  7. תמרי סלונים ליבס 14 ביוני 2018 בשעה 7:39 הגב

    חיה יקרה,
    אני מתחילה מהתמונות היפות שלך, הרגשתי שהן נוגעות ולא נוגעות במקומות היפים והכאובים של העדה הזו. הן מעבירות בדיוק את המסר. השתמשת בכלים שלך לתאר את זה מנקודת מבט כל כך מדוייקת (הפייטה הקבלה מעולה)
    הצבעים העזים לצד השחור, החיוכים שאם מסתכלים עליהם פנימה מרגישים את הכאב והתסכול הנוכח שם. יש בהן הכל.
    קראתי לפני שבוע עוד פוסט נהדר שנכתב על הסיור לרהט (של ינינה) יפה ומרגש לראות איך כל אחת לקחה את זה למקום שלה.
    תיארת את רהט לנימי נימים. אנשים חמים, לבבים שחיים בעיר נחשלת שמשוועת להיות אחרת. השאלה אם זה אפשרי? אמונות, מנהגים דורות שלמים שדורשים גמישות והתאמה לחיים של הכאן והעכשיו….
    ג'אמאלת מעוררת השראה בעוצמות שלה. לשמחתי יש היום לא מעט נשים מהעדה הזו שפורצות גבולות.
    ולסיום משתפת אותך שכבר שנים כשאני עוברת ליד רהט בדרכי לדרום תמיד עולות בי השאלות האלו, בעיקר למה?
    רואה את הילדים שרצים בחוץ בשמש הקופחת, את הכבשים והעיזים, את החום והפחונים, יודעת שיש שם כל כך הרבה עושר והשראה אם רק היה אפשר אחרת.

  8. קרן קטקו איילי 15 ביוני 2018 בשעה 16:40 הגב

    נהנתי לקרוא את ההסתכלות האישית שלך על המפגש ברהט. מאד מעניין ואנושי

    • חיה גולן 15 ביוני 2018 בשעה 17:06 הגב

      תודה קרן 🙂

  9. זיוה 23 ביוני 2018 בשעה 17:25 הגב

    חיה, אהבתי מאוד את נקודת המבט האישית שלך שיודעת להעריך את המקום של ג'אמאלת ולראות אותה ואת משפחתה בפני עצמם ולא רק כתחנה בסיור. הסיטואציה מסביב היא אמנם חלק מהסיפור ומהקושי שתיארת בחציית המחסומים, ובכל זאת ידעת להסתכל על האשה הזאת ועל משפחתה כעל עולם מלא. גם הקשר לפייטה מאוד מעניין, והצילום של מיכה קירשנר כל כך חזק. תמונת הפייטה מרהט היא דווקא מאוד אופטימית לפי דעתי.

השארת תגובה

ביטול

חיפוש
תגיות
Another point of view Aonther Point of View PCT PCT Class of 2017 אבא אופנה אימון ביקורת בלוג השראה התבוננות ויז'ואל ורוד זכרונות יום הולדת ילדות מכתבי-אהבה מסכות מסע אישי מקסיקו ספריה אקאשית פוטו-תרפיה פוטותרפיה פורים פחדים פרסונה צבע צבעוניות צילום צילום פריז אישי קולאז' רומנטיקה שואה תחפושת תיעוד תקשורת
לקבלת עדכונים
אתרים מומלצים
חיה גולן | 050-672-6533 | hayags1@gmail.com
נבנה ע"י TechJump, העסק החברתי לבניית אתרים
© כל הזכויות על התכנים והצילומים שמורות לחיה גולן  |  הצהרת נגישות
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסט
  • הקטן טקסט
  • גווני אפור
  • ניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכה
  • רקע בהיר
  • הדגשת קישורים
  • פונט קריא
  • איפוס